Landsmötesmotionen Effektivisera de offentliga helikopterresurserna
Folkpartiet Liberalerna håller 20-22 november 2015 "Landsmöte" vilket är partiets högsta beslutande organ. Till landsmötet kan i Folkpartiet såväl länsförbund, partiföreningar som enskilda medlemmar motionera. Alla motioner behandlas sedan av partistyrelsen som lägger ett förslag till landsmötet. Innan behandling i plenum utskottsbehandlas alla motioner och partistyrelsens förslag av landsmötet.
Nedan följer den motion jag författat och står som huvudmotionär på till årets landsmöte. Härutöver är jag medundertecknare på ett antal motioner, varav jag förhoppningsvis varit huvudmotionären till hjälp i något fall.
Effektivisera de offentliga
helikopterresurserna
Förslag till landsmötesbeslut:
att Folkpartiet ska arbeta för ett samlat
statligt ansvar för de offentliga helikopterverksamheterna.
Sverige är i
stora stycken ett glest befolkat land med den naturliga följden att avstånden
till kvalificerad sjukvård blir långa. Redan i Stockholms skärgård kan
ambulanstransport med helikopter vara livsavgörande för att snabbt kunna nå
akutsjukvården. Stockholms läns landsting med 2,2 miljoner invånare (SCB,
2015-05-11) betjänas sedan helt nyligen av två helikoptrar året runt (SLL,
2015-03-17). Tidigare en helikopter året runt och sommartid två helikoptrar.
Östergötland,
Småland, Skåne och Blekinge däremot som tillsammans har en större befolkning än
Stockholm saknar ambulanshelikopter (SVT, 2015-02-23). Medan Dalarna med en
tiondels befolkning av detta Sydsverige har, trots hög skatt och stora
ekonomiska utmaningar, nyligen köpt in en landstingshelikopter vilket kunnat
följas på liberala ledarsidor som med fog kritiserat den ekonomiska
misshushållningen.
Folkpartiets
Gilbert Tribo och Alliansen i Skåne vill se över om södra Sverige bör ha
tillgång till en gemensam helikopter som kan användas vid allvarliga olyckor
(SVT, 2015-02-23). Gott så, här torde finnas samhällsekonomiska och mänskliga
vinster att göra. Samtidigt borde detta gå att organisera ännu mer effektivt än
med enskilda landsting/regioner.
Staten äger
och driver genom Sjöfartsverket sjö- och flygräddningshelikoptrar sedan
2011-11-01. Innan dess var verksamheten externt upphandlad och dessförinnan
fanns Försvarsmaktens helikoptrar genom avtal.
Nuvarande
uppdelade ansvar kan te sig absurt. Vistas du till exempel i östgötska Sankt
Annas skärgård och akut behöver till kvalificerad vård är ansvaret delat
beroende på om du står på landbacken eller sitter i en båt. Sjukvården har åtminstone
ännu inte helikopter och Försvarsmaktens helikopterflottilj i Linköping har
varken uppdrag eller bemanning. Är du till sjöss däremot faller du inom
Sjöfartsverkets ansvar och kan nås av helikoptrar från Visby.
Frågan om
ett nationellt ansvar för de luftburna sjuktransporterna är inte ny, varken i
Sverige eller på Landsmötet, men omvärlden förändras. 2011 motionerade Barbro
Westerholm med flera till Landsmötet om statligt övertagande av ansvaret för
ambulanshelikoptrar, vilket då avslogs. Partistyrelsen menade då att struktur
och organisation av transporter inte skiljer sig från övrig hälso- och
sjukvård på ett sådant sätt att det skulle motivera att frångå
landstingens ansvar för styrning och finansiering. PS hänvisade även till
SKL:s arbete med att samordna luftburen ambulanssjukvård.
Detta sker
för ambulansflygplan som upphandlas. Mycket av de luftburna sjuktransporterna
är flygplan som landar på till exempel Bromma flygplats och inte
ambulanshelikoptrar som landar vid ett sjukhus. Utmaningen inom ambulansflyget är
således begränsad till helikoptrarna där nuvarande organisation inte förmått skapa
lösningar för hela landet. Stockholm upphandlar helikopterverksamhet, Dalarna
äger en helikopter, södra Sverige har ännu intet samtidigt som staten håller
sig med både civila och militära helikoptrar spridda över landet.
Oavsett var
i landet du är bosatt ska du kunna känna dig trygg med att hjälp finns där om
behovet uppkommer. Snabbt omhändertagande kan vara livsavgörande eller
skillnaden mellan svåra funktionsnedsättningar och ett normalt liv. Nuvarande
fragmentiserade organisation är heller inte ekonomiskt försvarbar. Folkpartiet
bör därför arbeta för ett samlat statligt ansvar för de offentliga
helikopterverksamheterna.
Etiketter: folkpartiet liberalerna, samhällsekonomi, sjukvård, sjöhavet
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home